Drogi asfaltowe, nawierzchnie, infrastruktura
Asfalt jest nierozłącznym i stałym elementem nawierzchni drogowych. To z niego powstaje część infrastruktury drogowej. Znajdziemy go niemalże na każdej drodze, ulicy, chodniku czy parkingu. Każda nawierzchnia zawierająca mieszankę asfaltową, dzieli się ze względu na: konstrukcje, odkształcalność, zdolność do przenoszenie obciążeń i rodzaj materiałów zastosowanych do warstwy jezdnej,
Ze względu na odkształcalność, nawierzchnie dzielimy na: podatne, półsztywne oraz sztywne. Podatne i sztywne są najpopularniejszymi w Europie. Wszystkie wyżej wymienione, wymagają uwagi i odpowiedniej konserwacji. Niedbałość może doprowadzić do zniszczeń.
Dziury w asfalcie, problemy z nawierzchniami.
Z roku na rok wiele czynników przyczynia się do procesu niszczenia asfaltu. Niektóre z nich znacznie wpływają na ich stan. W następstwie działania ogromnego obciążenia, warunków atmosferycznych czy też w skutek źle wykonanego odwodnienia lub nawet zwykłej eksploatacji, w nawierzchni pojawiają się defekty.
Nawierzchnie asfaltowe mimo doskonałego wykonania po czasie mogą się również niszczyć. Proces niszczenia będzie ewoluował. Na początek pojawią się na niej niewielkie defekty, które w późniejszym czasie zaczną się pogłębiać. W pierwszym stadium niszczenia pojawią się małe pęknięcia, które z biegiem czasu przeistaczają się w większe ubytki, a następnie dziury aż finalnie staną się kraterami. Szybka reakcja na początku procesu niszczenia pomoże wiele zaoszczędzić. Gdy zaniedbamy pierwsze objawy, późniejsza naprawa może nas wiele kosztować.
Naprawa asfaltu za pomocą promiennika.
Dzisiejsze technologie proponują mnóstwo różnorakich i skutecznych rozwiązań, jednak jednym z prostszych i mniej kosztownych jest zastosowanie promieniowania do wykonania napraw w pierwszych fazach niszczenia. Jednym z takich urządzeń, jest produkt polskiej firmy z województwa świętokrzyskiego. Oferuje ona promiennik podczerwieni o nazwie AGRH-16. Mobilne urządzenie jest w stanie podgrzać oraz ponownie uplastycznić asfalt. Świetnie łączy połączenia na nawierzchniach drogowych. Drobne remonty drogowe to idealny sposób na zastosowanie tego urządzenia. Jedną z zalet jest to, że może pracować przy niskich temperaturach powietrza. Dzięki temu można eksploatować je zarówno w okresie letnim jak i zimowym.
Przy większych defektach m.in. dziury w asfalcie istnieje możliwość połączenia dwóch asfaltówek.
Zdecydowanie ułatwia to pracę przy większych powierzchniach. Wykorzystując działanie promieniowania podczerwonego, urządzenie ogrzewa nawierzchnię do odpowiedniej temperatury, dzięki temu nie ma potrzeby wykorzystywania dodatkowych narzędzi takich jak piła do cięcia asfaltu, młot pneumatyczny itp. Wbudowany termostat daje możliwość regulacji temperatury od 100° do 340°. Dzięki elastycznym wymiarom urządzenie można swobodnie przewozić w niewielkich autach dostawczych.